August 1, 2023

Nederlands cryptobezit groeide exponentieel: van 400.000 (3%) in 2018 naar 2.1 miljoen in 2023 (15%)

Amsterdam, 1 augustus 2023 – Na de nodige onrust op de internationale en Nederlandse markt en de ontwikkelingen rond Binance onderzocht DiamondPigs.com – een Nederlands bot-based crypto trading platform – onder ruim 11.000 Nederlanders de status van de crypto investeringsbereidheid in samenwerking met het onderzoeksplatform peil.nl. Tachtig procent heeft geen crypto, 15% houdt een actief portfolio aan en 3 procent is afgehaakt. Nog steeds betekent dit een vervijfvoudiging ten opzichte van 2018. Dit is met name interessant omdat het laatste jaar vooral tegengeluiden te horen waren rond crypto ten opzichte van 2018 toen het enthousiasme heel hoog was.

Vertrouwen in crypto: ‘MiCA matters most’

Van de cryptobezitters verwacht 30% dat ETH en BTC omhoog gaan in 2023 en verwachten een bitcoin eindkoers aan het einde van dit jaar rond de 37.000 euro. De nieuwe Europese regelgeving MiCA (Markets in Crypto Assets) wordt als een belangrijk instrument voor ‘market trust’ gezien. Tussen de 27 (waarschijnlijk) en 40% (enorm) van de crypto bezitters verwachtdat dit het vertrouwen zal doen toenemen. Rond de 38% verwacht dan ook dat crypto onderdeel zal zijn van en belangrijker wordt als betalingssysteem. Onder de topbeleggers is het plaatje totaal anders, hiervan ziet 67% dat bitcoin en overige crypto in de toekomst een prominente rol innemen binnen het betalingsverkeer. 63% ziet crypto echter vooral als beleggingsinstrument en een manier om het portfoliorisico rendement te verbeteren.

Professioneel Advies en crypto

De beleggers in crypto kenmerken zich nog steeds als een actieve en geïnformeerde groep; 65% doet zelf onderzoek en vraagt vrienden, 27% HODLt (koopt en houdt vast) en slechts 2% gebruikt een professioneel bedrijf om te profiteren van de volatiliteit. Die laatste groep is wel sterk groeiende: er is behoefte aan meer professioneel en betaald advies, 11% wil zelfs de handel uit handen geven.

“Fietsen tegen de wind in”

“Nederlandse cryptobeleggers fietsen tegen de wind in”, stelt Vincent Everts, CEO en mede-oprichter van DiamondPigs. We wilden juist nu in juli deze meting doen omdat er voor het algemene publiek zoveel ‘anti-crypto’ geluiden in de markt rondzingen. Wij hebben zelf ook klanten actief begeleid bij het migreren van hun Binance wallet naar Bitvavo of andere partijen. Elke innovatie betekent disruptie, dat brengt risico met zich mee, maar ook een opportuniteit en het is ook overduidelijk dat crypto niet meer weg te denken is uit het financiële systeem”.

Hij vervolgt: “De mensen willen juist in onzekere tijden hun risico spreiden en een alternatief hebben voor een centraal geleid systeem. We zien ook dat verstandige initiatieven zoals MiCA bijdragen aan het vertrouwen. Regelgeving is lastig voor aanbieders maar het maakt je een gerespecteerde partner en dat is goed voor de markt als geheel. Vooral de mensen die al crypto hebben zijn optimistisch over toekomstige rendementen.”

Over DiamondPigs:

Diamond Pigs is een Nederlands bot-based cryptohandelsplatform dat beleggers zonder diepgaande kennis van het cryptodomein ontzorgt. Aan de hand van vooraf bepaalde beleggingsstrategieën belegt het platform 24/7 en volgt daarmee een plan in plaats van emoties. Populaire strategieën zijn bijvoorbeeld een combinatie van BTC (Bitcoin) en Ethereum (ETH), Berkshire (green fund) of een top 10 index fonds van de grootste crypto munten. Trade like a PRO, sleep like a ROSE. Meer informatie op www.diamondpigs.com

Voor nadere informatie:

Download het onderzoek: https://wwww.koppenkrant.nl/crypto-in-nederland-2023/